Om du inte är nöjd med verksamheten
Vi vill att alla elever ska trivas och få en utbildning av hög kvalitet. Om du som elev, vårdnadshavare eller personal upplever brister i utbildningen eller i skolans verksamhet är det viktigt att du berättar det för oss.
Genom att ta emot och utreda klagomål kan vi rätta till det som inte fungerar och utveckla verksamheten vidare. Klagomålshanteringen är en del av vårt systematiska kvalitetsarbete och bidrar till att alla elever får en likvärdig och trygg utbildning.
Rutiner för klagomålshantering
Huvudmannen för Vintertullsskolan ansvarar enligt 4 kap. 8 § skollagen för att det finns rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Klagomålshanteringen är en del av skolans systematiska kvalitetsarbete och syftar till att utveckla utbildningen och verksamheten.
Du som elev, vårdnadshavare eller personal kan alltid vända dig direkt till huvudmannen via kontaktformuläret längre ner på denna sida.
Det går också bra att framföra klagomål direkt till skolenheten genom att kontakta mentor eller rektor. När personal tar emot ett klagomål ska det registreras i skolans klagomålssystem för systematisk uppföljning.
Rektor ansvarar, på uppdrag av huvudmannen, för att en skyndsam utredning genomförs. Om huvudmannen bedömer att det är olämpligt att rektor utreder ärendet, utses en annan utredare.
Rektor ansvarar, på huvudmannens uppdrag, för att återkoppla till den som lämnat klagomålet samt för att dokumentation av klagomålet, utredningen och vidtagna åtgärder sparas på ett säkert sätt i huvudmannens system för klagomålshantering.
Om du efter huvudmannens hantering fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till Skolinspektionen, som är den myndighet som utövar tillsyn över utbildningen.
Läs mer på www.skolinspektionen.se.